Cybercriminelen gaan professioneel te werk. Ze gebruiken bijvoorbeeld technieken die callcenters ook gebruiken. Verder zijn ze bedreven in babbeltrucs en hebben ze soms veel gegevens over slachtoffers. Zo kan de cybercrimineel zich voordoen als de bank of als een andere instantie. Dat gebeurt telefonisch of ook via de mail. Ze zetten slachtoffers onder druk en vragen het slachtoffer zelf handelingen uit te voeren.
Wat er uiteindelijk aan de telefoon gezegd wordt, is wisselend:
Uw BSN-nummer wordt misbruikt, of:
Er loopt een arrestatiebevel tegen u, of:
U maakt onderdeel uit van criminele activiteiten zoals drugshandel en witwassen
Hierna wordt u verzocht het cijfer 1 in te toetsen om te worden doorverbonden met een agent. De agent vraagt u vervolgens uw identiteit te verifiëren aan de hand van gegevens. Dit raden wij uiteraard af. Vervolgens wordt soms gezegd dat u uw geld moet ‘veiligstellen’ door het over te maken naar een bepaald rekeningnummer. Ook dit raden wij af aangezien u dit geld dan kwijt bent.
Kenmerken van oplichting bij bankhelpdeskfraude
Instanties vragen u telefonisch nooit om:
uw beveiligingscodes
een app te downloaden
uw pas op te sturen of af te geven
geld over te maken
via een link direct in te loggen in Mobiel of Internet Bankieren
via een link in een e-mail of sms direct geld over te boeken
bepaalde software of apps te instaleren anders dan de normale bankieren-app
uw apparaat af te geven.
Uw bank zal u nooit onder druk zetten zo snel mogelijk te handelen. Een bank heeft namelijk zelf de mogelijkheid om een rekening te blokkeren als dat nodig is. Komt een leidinggevende aan de lijn? Let op, dat is ook een oplichter die in het complot zit.