DEN HAAG - Hoe verhuis je vluchten van Schiphol naar Lelystad, zonder dat je dit af kunt dwingen? Die vraag stond dinsdagavond centraal tijdens een debat in de Tweede Kamer. Want een vliegveld heeft vliegtuigen nodig.

Het nieuwe vliegveld is alleen bedoeld voor vluchten die Schiphol niet aankan. Nu is het zaak die vluchten naar Lelystad te krijgen. Maar de minister kan de vliegtuigmaatschappijen niet dwingen.

Luister hier naar een reportage over de avond in de Kamer:

Minister Van Nieuwenhuizen moet binnenkort aan de Europese Commissie toestemming vragen of wat zij wil ook mag volgens Europese regels. 'Je mag niet discrimineren van de Europese Commissie en zeggen dat een bepaalde vlucht moet verhuizen. Je moet het dus algemeen formuleren', legt ze uit na het debat.

De commissie heeft naar verwachting een half jaar nodig om de maatregel te beoordelen.

Handelen in tijdslots

Volgens de minister moet eigenaar Schiphol de voorwaarden voor maatschappijen aantrekkelijk maken om over te stappen naar Lelystad. Daarnaast wil ze kijken naar de mogelijkheid om te handelen in tijdslots, dus de tijdsperiode waarin vliegtuigen mogen vertrekken en landen.

Maar, zegt Suzanne Kröger, Kamerlid van GroenLinks: 'Als je (de vliegmaatschappijen, red.) niet kunt dwingen, dan gaat het hele bestaansrecht onder dat vliegveld vandaan.'

Geen vrachtvluchten

Voor veel partijen, waaronder coalitiegenoten ChristenUnie en D66, is helderheid erg belangrijk, omdat zij willen voorkomen dat op termijn vluchten van buiten Schiphol naar Lelystad gaan.

De oppositie is ook bang dat er in de toekomst vrachtverkeer bijkomt. Vorige week werd duidelijk dat de minister geen vrachtvluchten wil toestaan, iets dat Van Nieuwenhuizen dinsdagavond herhaalt. Volgens haar is dat in de praktijk ook niet mogelijk.

Je kunt niet zeggen 'deze airliner en dit vliegtuig gaan daarheen'
Cora van Nieuwenhuizen, minister Infrastructuur en Waterstaat

SP-Kamerlid Çem Laçin bestrijdt dat. Volgens hem is de baan te vergelijken met het vliegveld bij Maastricht; daar worden ook vrachtvluchten uitgevoerd.

De minister reageert dat het technisch misschien wel mogelijk is, maar niet met vracht en een volle brandstoftank. Daarnaast mag het ook niet volgens de vergunning voor het vliegveld. 'Als men dat wil in de toekomst, dan moet er ook een nieuw luchthavenbesluit komen.'

'Niet te handhaven'

De oppositie is er niet gerust op. Kamerlid Laçin wil dat vastgelegd wordt in de vergunningen dat er niet met vrachtvliegtuigen gevlogen gaat worden. 'We hebben talloze voorbeelden uit de luchtvaart dat er afspraken zijn gemaakt, maar dat er niets is vastgelegd. En dan is het niet te handhaven.'

En dan iets anders: de aanpak van de geluidssituatie bij Wezep. Er wordt daar extra overlast verwacht, vanwege de lage vliegroutes. Het ministerie praat daarover met de betrokken gemeenten en bewoners. De minister zegde in het debat toe de Kamer erover te berichten als er meer duidelijk wordt, maar voor nu blijft het onduidelijk.

Deel dit artikel