'T HARDE - Na een grote verbouwing was het zaterdag 17 september zover: het voormalig brigadegebouw van de Koninklijke Marechaussee aan de Graaf Reinoldweg in ’t Harde werd omgedoopt tot de ‘Groene Kazerne’. Het pand heeft daarmee niet alleen een nieuwe naam, maar ook officieel een nieuwe functie gekregen. Het kantoorpand is nu de thuisbasis voor verschillende duurzame initiatieven. Wethouder Henk Wessel opende het pand en hees, in het bijzijn van buurtbewoners en andere genodigden, de vlag.

De Groene Kazerne huist verschillende duurzame initiatieven, waaronder Platform Duurzaam Nederland, duurzaamheidsloket Veluwe Duurzaam, de Nationale Duurzame Huizen Route, de Nationale Tuin & Klimaat Route en Platform Duurzame Bedrijven.

Verbinding met omgeving

Wat de initiatieven verbindt is de positieve boodschap over duurzaamheid. Met informatie en advies worden inwoners, bedrijven en organisaties gemotiveerd om hun huis, tuin of bedrijfspand te verduurzamen. Daarbij wordt er zowel landelijk als regionaal gewerkt. Shiphrah Kleijer, directeur van Platform Duurzaam Nederland, voegt toe: “Vanuit ons nieuwe kantoor zoeken we nog meer de verbinding met onze omgeving. We willen jong en oud inspireren om zo duurzaam mogelijk te leven. In de loods is nu een doe- en beleefexpositie voor kinderen. Schoolklassen en gezinnen uit de regio Noord-Veluwe zijn van harte welkom om deze te bezoeken.”

Van energielabel G naar C

Het kantoorpand werd in 1956 in gebruik genomen als brigadegebouw van de Koninklijke Marechaussee. Het gebouw bevat dan ook bijzondere elementen zoals verhoorkamers en cellen. In de afgelopen maanden is er hard gewerkt om het pand om te vormen naar een kantoor. Niet alleen de indeling is veranderd, ook is er veel gedaan om het pand te verduurzamen. Lage temperatuurwandverwarming in combinatie met leem, drievoudig glas en spouwmuurisolatie zijn een aantal duurzame maatregelen die zijn toegepast. Vlak voor de opening werd bekend dat het pand voldoet aan de eisen voor energielabel C. “We zijn trots dat dit in zo’n korte tijd is gelukt, maar we hebben nog veel meer ambities en stoppen niet bij dit label”, aldus Kleijer.

Deel dit artikel