
De politie hield het gebied al in de gaten, omdat er eerder koper werd gestolen. Agenten surveilleerden rond die plek en konden daardoor de verdachte deze keer op heterdaad aanhouden.
Waarom juist bij Zwolle?
Waarom de dief het opnieuw probeerde bij Zwolle, weet ProRail niet. Dat koperdieven juist het spoor kiezen, vindt de organisatie niet vreemd. In het spoor zitten onderdelen waar veel koper in zit, zoals kabels, bliksemafleiders en delen van de rails.

Koper is populair omdat het veel waard is. Volgens Koperkoers levert één kilogram koper ongeveer 10 euro op. Op het moment van schrijven is de prijs per kilo afgerond 10 euro. Het wordt veel gebruikt in de bouw en in de energiesector. Daardoor is de vraag groot.
Koper is bovendien eenvoudig door te verkopen. Volgens Koperkoers zijn er handelaren die het kopen "zonder al te veel vragen te stellen over de herkomst van het materiaalinkopen". Dat maakt de handel aantrekkelijk voor dieven.

Vaak kabels doorgeknipt
Om bij het koper te komen, maken dieven het spoor kapot. “Bij ons gaat het vaak om kabels”, zegt een woordvoerder van ProRail. “Die knippen ze door, want daar zit het koper in. Gisteravond ging het om zeven kabels.” Zodra dat gebeurt, krijgt ProRail een melding van een storing en gaat er iemand polshoogte nemen.
Zodra duidelijk is dat het spoor kapot is gemaakt, wordt het treinverkeer direct stilgelegd en zoekt ProRail een aannemer die in kaart brengt wat er precies hersteld moet worden. "En dan moeten we natuurlijk al die materialen voor handen hebben en is er specialistisch personeel nodig om het te herstellen", legt de woordvoerder uit. Dat kost even wat tijd, vandaar dat het vrij lang duurt." Pas wanneer het spoor is hersteld, kunnen treinen weer veilig rijden.
Heb je een tip of opmerking? Mail onze redactie via info@locomediagroep.nl.